Nieuwe interpretaties en veranderde regelgeving

<span class="c5">Nieuwe interpretaties en regelgeving</span>

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft onlangs de beleidsregel Informatieverstrekking herzien. Deze herziening komt voort uit nieuwe interpretaties van een aantal wettelijke normen en veranderde regelgeving op het gebied van informatieverstrekking. De beleidsregel is nu ook uitgebreid met een hoofdstuk over pensioen.

Aanpassingen in de beleidsregel

In 2013 en 2018 heeft de AFM al eerder de interpretaties van de wettelijke normen voor de informatieverstrekking over financiële producten en diensten aangepast. Met de recente herziening van de beleidsregel Informatieverstrekking wil de toezichthouder ervoor zorgen dat consumenten nog beter worden beschermd en geïnformeerd over financiële producten en diensten.

Focus op pensioeninformatie

Een van de belangrijkste toevoegingen aan de beleidsregel is het hoofdstuk over pensioeninformatie. Pensioenen zijn een complex financieel product en het is daarom essentieel dat consumenten duidelijke en begrijpelijke informatie ontvangen over hun pensioenregeling. Met de nieuwe richtlijnen in de beleidsregel wil de AFM ervoor zorgen dat pensioendeelnemers goed geïnformeerd worden over hun pensioenopbouw, risico's en keuzemogelijkheden.

Strengere eisen aan informatieverstrekking

De AFM benadrukt dat het belangrijk is dat financiële instellingen voldoen aan de strengere eisen die worden gesteld aan de informatieverstrekking. Consumenten moeten op een transparante en begrijpelijke manier worden geïnformeerd, zodat zij weloverwogen beslissingen kunnen nemen over hun financiële producten en diensten. De herziene beleidsregel biedt duidelijke richtlijnen voor financiële instellingen om aan deze eisen te voldoen.

Al met al is de herziening van de beleidsregel Informatieverstrekking een belangrijke stap van de AFM om consumenten beter te beschermen en te informeren over financiële producten en diensten. Het is nu aan financiële instellingen om deze richtlijnen nauwkeurig op te volgen en consumenten van de juiste informatie te voorzien.