Achtergrond WIA-bodemverzekering

Een werknemer heeft geen recht op een uitkering uit een WIA-bodemverzekering wanneer hij pas geruime tijd na afloop van de wachttijd minder dan 35% arbeidsongeschikt wordt verklaard. Dat oordeelt Kifid in een klacht tegen ASR Schadeverzekering. De zaak draaide om een werknemer die via zijn werkgever verzekerd was met een WIA-bodemverzekering. Na de wettelijke wachttijd werd de werknemer uiteindelijk minder dan 35% arbeidsongeschikt verklaard.

Geen uitkering bij latere verlaging AO-percentage

De werknemer in kwestie had gehoopt op een uitkering uit de WIA-bodemverzekering nadat hij minder dan 35% arbeidsongeschikt werd verklaard. Echter, volgens het oordeel van Kifid heeft de werknemer geen recht op deze uitkering omdat hij pas geruime tijd na afloop van de wachttijd arbeidsongeschikt werd verklaard. Dit is een belangrijk punt om rekening mee te houden bij het afsluiten van een WIA-bodemverzekering.

Belang van tijdige melding van arbeidsongeschiktheid

Het is essentieel voor werknemers om zich bewust te zijn van de voorwaarden van hun WIA-bodemverzekering en om tijdig melding te maken van arbeidsongeschiktheid. Wachten met het melden van arbeidsongeschiktheid kan leiden tot het verlies van recht op een uitkering uit de verzekering, zelfs als de werknemer uiteindelijk arbeidsongeschikt wordt verklaard.

Conclusie

Het is van groot belang voor werknemers om goed op de hoogte te zijn van de voorwaarden en regels omtrent arbeidsongeschiktheidsverzekeringen, zoals de WIA-bodemverzekering. Door tijdig actie te ondernemen en arbeidsongeschiktheid tijdig te melden, kunnen werknemers voorkomen dat zij geen recht hebben op een uitkering in het geval van arbeidsongeschiktheid. Het is verstandig om advies in te winnen bij een financieel adviseur om de juiste verzekeringen af te sluiten die passen bij de specifieke situatie en behoeften.