Het vertrouwen van consumenten was in juni een fractie minder negatief, meldt het CBS. Het consumentenvertrouwen kwam in juni uit op -36. In mei was dat -37. Het oordeel over het economisch klimaat was iets minder negatief, terwijl de koopbereidheid even negatief bleef. Met -36 lag het consumentenvertrouwen in juni onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar.
Economisch klimaat en koopbereidheid
Het oordeel over het economisch klimaat was in juni iets minder negatief dan in mei. Consumenten waren iets minder somber over de economische vooruitzichten. De koopbereidheid bleef echter even negatief als in de voorgaande maand. Consumenten waren niet positief gestemd over het doen van grote aankopen, zoals meubels of elektronica.
Invloed van externe factoren
Verschillende externe factoren kunnen invloed hebben op het consumentenvertrouwen. Zo kunnen economische onzekerheden, zoals de gevolgen van de coronacrisis, de werkloosheidscijfers en de ontwikkeling van de huizenmarkt, consumenten terughoudend maken in hun bestedingen. Ook politieke ontwikkelingen en internationale gebeurtenissen kunnen van invloed zijn op het consumentenvertrouwen.
Belang van consumentenvertrouwen
Het consumentenvertrouwen heeft een grote invloed op de economie. Wanneer consumenten vertrouwen hebben in de economie en hun eigen financiële situatie, zijn ze geneigd meer geld uit te geven. Dit kan leiden tot economische groei en een stimulans zijn voor het bedrijfsleven. Een negatief consumentenvertrouwen kan daarentegen leiden tot terughoudendheid in de bestedingen en een rem zetten op economische groei.
Het bericht <a href="https://infinance.nl/artikel/consumentenvertrouwen-fractie-minder-negatief/">Consumentenvertrouwen fractie minder negatief</a> verscheen eerst op <a href="https://infinance.nl">InFinance</a>.