Uit onderzoek van de Tuchtraad Verzekeraars blijkt dat op websites van verzekeraars gegevens ontbreken over de Tuchtraad Verzekeraars. Ook blijkt de informatie moeilijk vindbaar en wordt er nog gebruik gemaakt van de ‘oude’ naam: Tuchtraad Financiële Dienstverlening. Dit zorgt voor verwarring en onduidelijkheid bij consumenten die op zoek zijn naar informatie over de klachtenprocedure en de rol van de Tuchtraad Verzekeraars.
Actie van het Verbond van Verzekeraars
Luuk van der Scheer, beleidsadviseur toezicht bij het Verbond van Verzekeraars, benadrukt het belang van transparantie en duidelijkheid voor consumenten. Hij roept verzekeraars op om de juiste informatie over de Tuchtraad Verzekeraars op hun websites te vermelden. Het Verbond van Verzekeraars zal actief toezien op de naleving van deze richtlijnen en waar nodig verzekeraars aanspreken op het ontbreken van de juiste informatie.
Vernieuwde naam en taken van de Tuchtraad Verzekeraars
De Tuchtraad Verzekeraars is het orgaan dat klachten en geschillen behandelt tussen verzekeraars en consumenten. Met de nieuwe naam en taken is het belangrijk dat verzekeraars deze informatie correct en volledig communiceren naar hun klanten. Consumenten moeten weten waar ze terecht kunnen met klachten en hoe de klachtenprocedure verloopt.
Belang van toegankelijke informatie voor consumenten
Het is essentieel dat consumenten gemakkelijk toegang hebben tot informatie over de Tuchtraad Verzekeraars en de klachtenprocedure. Transparantie en duidelijkheid dragen bij aan het vertrouwen van consumenten in verzekeraars en het vertrouwen in de afhandeling van klachten. Verzekeraars dienen hierin hun verantwoordelijkheid te nemen en de juiste informatie op een begrijpelijke manier te presenteren op hun websites.
Het bericht Verbond: ‘Verzekeraars, vermeld Tuchtraad Verzekeraars op website’ verscheen eerst op InFinance.