Negatieve impact van economische onzekerheid

Het vertrouwen onder consumenten was in maart negatiever dan een maand eerder, meldt het CBS. Het consumentenvertrouwen kwam in maart uit op -34. In februari was dat -32. Vooral het oordeel over het economisch klimaat verslechterde. Aan het herstel van het consumentenvertrouwen, na het absolute dieptepunt in oktober 2022, kwam in de loop van 2024 […]

Het bericht Consumentenvertrouwen blijft verder dalen verscheen eerst op InFinance.

De dalende trend in het consumentenvertrouwen kan worden toegeschreven aan verschillende factoren, waaronder de voortdurende economische onzekerheid als gevolg van geopolitieke spanningen en de aanhoudende effecten van de COVID-19 pandemie. Consumenten zijn terughoudender geworden in hun uitgaven en investeringen, wat een negatieve invloed heeft op de economie als geheel.

Invloed van inflatie op consumentenvertrouwen

Daarnaast speelt ook de toenemende inflatie een rol bij het dalende consumentenvertrouwen. De stijgende prijzen van goederen en diensten zorgen ervoor dat consumenten minder koopkracht ervaren, waardoor ze minder geneigd zijn om geld uit te geven. Dit heeft weer gevolgen voor de omzet van bedrijven en de algehele economische groei.

Impact op de detailhandel

De negatieve ontwikkelingen in het consumentenvertrouwen hebben ook een directe impact op de detailhandel. Winkelstraten worden steeds vaker geconfronteerd met leegstand en faillissementen, omdat consumenten minder geld uitgeven en online winkelen steeds populairder wordt. Dit dwingt retailers om hun strategieën aan te passen en innovatieve manieren te vinden om consumenten aan te trekken.

Toekomstperspectief consumentenvertrouwen

Hoewel het consumentenvertrouwen momenteel negatief is, zijn er ook lichtpuntjes te bespeuren. Met de versoepeling van COVID-19 maatregelen en de toenemende vaccinatiegraad, kan het vertrouwen langzaam weer herstellen. Het is echter belangrijk dat overheden en bedrijven blijven werken aan het verbeteren van de economische situatie en het versterken van het consumentenvertrouwen. Alleen op die manier kan een duurzaam herstel worden gerealiseerd.