Uit onderzoek van de AFM is gebleken dat bijna de helft van de loyale klanten meer premie betaalt voor hun schadeverzekering dan vergelijkbare nieuwe klanten. Dit kan in strijd zijn met de eerlijke en zorgvuldige behandeling van klanten. De toezichthouder heeft bij 31 schadeverzekeraars onderzocht of de winstmarge op de groep loyale klanten hoger lag.
Mogelijke oorzaken van premieverschillen
Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor de premieverschillen tussen loyale klanten en nieuwe klanten bij schadeverzekeringen. Eén mogelijke reden is dat schadeverzekeraars bij nieuwe klanten lagere premies aanbieden om hen binnen te halen, terwijl loyale klanten al langer bij dezelfde verzekeraar zitten en daardoor meer betalen.
Actie AFM tegen oneerlijke behandeling van klanten
De AFM heeft aangegeven dat het belangrijk is dat verzekeraars hun klanten eerlijk behandelen en dat premieverschillen goed onderbouwd moeten zijn. Als blijkt dat loyale klanten structureel meer premie betalen dan nieuwe klanten zonder dat daar een goede reden voor is, kan dit leiden tot maatregelen vanuit de toezichthouder.
Advies voor consumenten
Voor consumenten is het belangrijk om regelmatig te kijken naar de premies van hun schadeverzekeringen en deze te vergelijken met andere aanbieders. Door te shoppen voor verzekeringen kunnen consumenten mogelijk besparen op hun premies en voorkomen dat ze onnodig te veel betalen voor hun verzekeringen.
Al met al is het dus belangrijk dat schadeverzekeraars transparant zijn over hun premiestelling en ervoor zorgen dat alle klanten eerlijk worden behandeld, ongeacht hoelang ze al bij de verzekeraar zitten.