Uit een recent onderzoek van Brand New Day blijkt dat Nederlanders in 2025 als eerste zullen bezuinigen op uitgaven voor uitgaan, uitjes en luxegoederen. Slechts 6% van de respondenten noemde de opbouw van pensioen als eerste besparingspost. Dit wijst erop dat veel Nederlanders nog altijd moeite hebben met het prioriteren van hun financiële toekomst.
Dagelijkse boodschappen en pensioenopbouw blijven belangrijk
Opvallend is dat ondanks de bezuinigingen op andere gebieden, Nederlanders blijven vasthouden aan uitgaven voor dagelijkse boodschappen en pensioenopbouw. Volgens het onderzoek geeft 26% van de respondenten aan dat zij als laatste zullen besparen op deze essentiële kostenposten. Dit toont aan dat de meeste Nederlanders het belang van een gezonde financiële basis erkennen.
Bewustwording over pensioenopbouw blijft nodig
Hoewel het positief is dat een aanzienlijk deel van de Nederlanders pensioenopbouw als belangrijk beschouwt, blijft er nog steeds een gebrek aan bewustwording over dit onderwerp. Het is essentieel dat mensen zich meer gaan verdiepen in hun pensioen en actief gaan nadenken over hun financiële toekomst.
Al met al laat het onderzoek van Brand New Day zien dat Nederlanders in 2025 nog steeds moeite hebben met het maken van financiële keuzes. Door meer bewustwording en educatie op het gebied van pensioenopbouw, kunnen mensen beter voorbereid zijn op hun financiële toekomst.