Volgens SKGZ (Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen) hebben mensen nog steeds moeite met het navigeren door de regels, formulieren en procedures van zorgverzekeringen. In het jaarverslag van 2024 benadrukt de organisatie dat toegang tot zorg niet afhankelijk mag zijn van iemands kennis van de regels of hoe assertief ze zijn. Bestuursvoorzitter Ton Rombouts benadrukt het belang van gelijke toegang tot zorg voor iedereen, ongeacht hun achtergrond of vaardigheden.
Rol van SKGZ
SKGZ speelt een belangrijke rol in het helpen van consumenten bij het oplossen van geschillen met zorgverzekeraars. De organisatie biedt ondersteuning en advies aan mensen die problemen ervaren met hun zorgverzekering. SKGZ zet zich in voor transparantie en eerlijkheid in de zorgsector en streeft naar een eerlijke behandeling van alle verzekerden.
Zelfredzaamheid en zorgtoegang
Directeur Theunis Schaafstra benadrukt het belang van zelfredzaamheid in de toegang tot zorg. Hoewel het belangrijk is dat mensen zelfstandig informatie kunnen vinden en begrijpen, mag dit niet de enige manier zijn om toegang tot zorg te krijgen. SKGZ pleit voor een systeem waarin iedereen gelijke kansen heeft om de zorg te krijgen die ze nodig hebben, ongeacht hun achtergrond of vaardigheden.
Door te investeren in duidelijke communicatie, begrijpelijke procedures en ondersteuning voor mensen die moeite hebben met het navigeren door het zorgstelsel, kan de toegang tot zorg verbeterd worden voor alle burgers. SKGZ blijft zich inzetten voor een eerlijk en toegankelijk zorgsysteem voor iedereen.