#
De Volksbank heeft aangekondigd dat zij gaat reorganiseren om haar bedrijfsmodel en -processen te vereenvoudigen en verbeteren. Dit besluit komt voort uit de wens om effectiever te kunnen opereren en de bank zowel commercieel als operationeel te versterken. CEO Roland Boekhout benadrukt dat de onzekere macro-economische omstandigheden een rol hebben gespeeld bij deze beslissing.
# Tussenkop: Impact op personeel
Als gevolg van de reorganisatie zullen drie van de vier merken van de Volksbank verdwijnen. Daarnaast zullen er 700 tot 750 voltijdbanen worden geschrapt, wat neerkomt op ongeveer 16% van het totale personeelsbestand van 4500 medewerkers. Deze ingrijpende maatregelen zullen naar verwachting leiden tot een herstructurering van de organisatie en veranderingen binnen de bank.
# Tussenkop: Reactie van de Volksbank
De Volksbank heeft aangegeven dat zij de reorganisatie zorgvuldig zal doorvoeren en daarbij oog heeft voor de belangen van haar medewerkers. Er zal worden gekeken naar mogelijkheden voor herplaatsing en omscholing van personeel dat wordt getroffen door de banenreductie. Daarnaast zal de bank blijven investeren in de ontwikkeling van haar overgebleven merk(en) om zo haar positie in de markt te versterken.
# Tussenkop: Toekomstplannen
Ondanks de moeilijke beslissingen die genomen moeten worden, blijft de Volksbank optimistisch over haar toekomstperspectief. Het bedrijf ziet de reorganisatie als een kans om efficiënter en flexibeler te worden, zodat zij beter kan inspelen op de veranderende behoeften van klanten en de dynamiek in de financiële sector. De bank is vastbesloten om haar strategie voort te zetten en haar positie als maatschappelijke bank te versterken.
Al met al zal de reorganisatie van de Volksbank grote gevolgen hebben voor zowel het personeel als de organisatie als geheel. Het is belangrijk dat de bank transparant communiceert over de veranderingen en actief betrokken blijft bij de medewerkers om zo de overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen.