Woningeigenaren hebben vaak de verwachting dat de kosten voor het herstellen van funderingsproblemen (deels) worden gedekt door hun verzekeraar of de overheid. Dit blijkt uit de AFM Consumentenmonitor Hypotheekbezitters. Het is belangrijk voor huiseigenaren om zich bewust te zijn van de mogelijke kosten die gepaard gaan met funderingsproblemen en om goed geïnformeerd te zijn over de dekking van hun verzekeringen en de verantwoordelijkheden van de overheid op dit gebied.
Gebrek aan contact met hypotheekadviseur
Uit dezelfde Consumentenmonitor blijkt dat de helft van de hypotheekbezitters sinds het afsluiten van hun hypotheek geen contact meer heeft gehad met hun hypotheekadviseur. Dit gebrek aan regelmatig contact kan leiden tot een gebrek aan actuele kennis over de financiële situatie van de huiseigenaar en eventuele veranderingen in wet- en regelgeving die van invloed kunnen zijn op de hypotheek.
Bewustwording funderingsrisico's
De AFM benadrukt in het rapport dat de bewustwording rondom funderingsrisico's tekortschiet bij veel hypotheekbezitters. Het is belangrijk voor huiseigenaren om zich bewust te zijn van de mogelijke gevolgen van funderingsproblemen en om preventieve maatregelen te nemen om deze risico's te beperken. Daarnaast is het raadzaam om regelmatig contact te onderhouden met een hypotheekadviseur om op de hoogte te blijven van eventuele veranderingen die van invloed kunnen zijn op de hypotheek en de financiële situatie van de huiseigenaar.