Wat is de zorgplicht van een verzekeringstussenpersoon?

#

De zorgplicht van een verzekeringstussenpersoon houdt in dat deze persoon verplicht is om de belangen van de klant voorop te stellen en deze op een adequate manier te behartigen. Dit betekent dat de verzekeringstussenpersoon de klant moet informeren over de verschillende verzekeringsopties, de voor- en nadelen van elke optie moet uitleggen en de klant moet helpen bij het maken van een weloverwogen beslissing.

# Tussenkop: Hoe beoordeelt Kifid de zorgplicht bij verzekeringsklachten?

Kifid (Klachteninstituut Financiële Dienstverlening) beoordeelt bij verzekeringsklachten of de verzekeringstussenpersoon zijn zorgplicht heeft nageleefd. Dit gebeurt aan de hand van de wet- en regelgeving omtrent zorgplicht en de specifieke omstandigheden van het geval. Als Kifid van oordeel is dat de zorgplicht geschonden is, kan dit gevolgen hebben voor de verzekeringstussenpersoon.

# Tussenkop: Gevolgen van schending van de zorgplicht

Als een verzekeringstussenpersoon de zorgplicht schendt, kan dit leiden tot financiële gevolgen voor zowel de verzekeringstussenpersoon als de klant. De klant kan bijvoorbeeld schadevergoeding eisen voor de geleden schade als gevolg van de schending van de zorgplicht. Daarnaast kan de verzekeringstussenpersoon een boete krijgen van de toezichthouder en reputatieschade oplopen.

Het is daarom van groot belang dat verzekeringstussenpersonen zich bewust zijn van hun zorgplicht en deze te allen tijde naleven om juridische en financiële consequenties te voorkomen.

Het bericht [Kifid Kennis: ‘Hoe ver gaat de zorgplicht van mijn verzekeringstussenpersoon?’](https://www.infinance.nl/artikel/kifid-kennis-hoe-ver-gaat-de-zorgplicht-van-mijn-verzekeringstussenpersoon/) verscheen eerst op [InFinance](https://www.infinance.nl).